تخیلات رایلی در راه است! | مصاحبهای با پیت داکتر دربارهی انیمیشن درون و بیرون ۲
تصور کنید در حال اجرای پانتومیم هستید و کلمهای که در گوشتان برای اجرا گفته شده است «احساسات» یا «ذهن» است. چگونه اجرا میکنید؟ احتمالاً برای اجرای آن به چالش میخورید، نمایش مفاهیم انتزاعی که خودمان تصویر واضح و روشنی از فرایندی که واقعاً اتفاق میافتد نداریم، کار بسیار دشواری است. حالا میتوانید تصور کنید که خالقان انیمیشن Inside Out 2 با چه چالشهایی برای به تصویر کشیدن احساسات رایلی روبرو بودهاند. در این مقاله پای صحبتهای کارگردان قسمت اول انیمیشن Inside Out که در قسمت دوم آن در سمت تهیهکننده در کنار عوامل انیمیشن حضور داشت، مینشینیم تا بیشتر با چالشهای تولید کارتون و به ویژه کارتونهای دنبالهدار آشنا شویم.
فهرست مطالب
پیت داکتر کیست؟
پیت هنس داکتر، متولد ۱۹۶۸، یکی از بهترین کارگردانان انیمیشن حال حاضر پیکسار است. در کارنامهی او ۹ بار کاندیداتوری اسکار به چشم میخورد که از میان آنها موفق شده است ۳ جایزه بهترین انیمیشن را برای کارتون های «بالا»، «درون و بیرون» و «روح» دریافت کند. او کسی است که احساسات خالصانهی کودکان را به زبانی ساده در تمامی آثاری که در آنها حضور داشته است به تصویر کشیده است. از کارتون داستان اسباببازیهای ۱ و ۲ گرفته تا انیمیشن درون و بیرون ۲٫
پس از آنکه قسمت اول انیمیشن مورد استقبال قرار گرفت پیت داکتر به عنوان مدیر خلاقیت در پیکسار استخدام شد و به گفتهی خودش این شغل، حرفهای تمام وقت است و باعث شده تمام وقت او به این کار بگذرد. بنابراین، در قسمت دوم انیمیشن Inside Out نام او را نه به عنوان کارگردان که در سمت تهیهکننده میبینیم. در ادامه مصاحبهای که پیت داکتر بعد از تماشای ۳۰ دقیقه اول انیمیشن درون و بیرون ۲ برای اولین بار با مدعوین داشته است را مرور میکنیم تا با چالشهای ساخت انیمیشن دنبالهدار بیشتر آشنا شویم.
ایدهی ساخت انیمیشن Inside Out 2
پیت داکتر در مصاحبهی خود بخشهای مختلفی از کارتون جدید پیکسار را بررسی و توضیح داده است. ابتدا در خصوص چگونگی تشکیل ایدهی کارتون درون و بیرون ۲ گفت: «درون و بیرون ۲ بلافاصله پس از موفقیت فیلم اول برنامهریزی نشده بود. تنها ۳-۴ سال بعد (در ژانویه ۲۰۲۰) بود که پیش کلسی مان، کارگردان درون و بیرون ۲، رفتم و گفتم که فکر میکنم هنوز چیزهای بیشتری برای کاوش در دنیای ذهن وجود دارد.» وی در ادامه تصریح کرد: «زمانی که پیش کلسی مان رفتم به او گفتم میدانی، فکر میکنم چیزهای بیشتری برای پرداختن در این دنیا وجود دارد، چون این داستان درون ذهن است. ما کل کهکشان را برای «وال-ای» ساختیم، کل اقیانوس را برای «نمو»، اما بزرگترین صحنهای که تا به حال ساخته بودیم، درون مغز یک دختر ۱۱ ساله بود و با خودمان گفتیم، خب، چیزهای بیشتری در آنجا وجود دارد که میتوانیم به آنها بپردازیم.»
وی در خصوص اینکه آیا در ابتدای تولید یک انیمیشن به فکر دنبالهدار کردن آن و تولید قسمتهای بعدی هستید یا خیر پاسخ داد که هیچ انیمیشنی در ابتدا برای دنبالهدار شدن ساخته نمیشود. هر کارتون در بهترین حالت خود نوشته و ساخته میشود تا همان قسمت در عالیترین حالت خود به مخاطب عرضه شود.
چالشهای پیش روی انیمیشن دنبالهدار
وی در ادامهی مصاحبه تصریح کرد که ساخت انیمیشن دنبالهدار کار پرچالشی است چرا که باید تمامی شخصیتها در قسمت دوم با قسمت اول مطابقت داشته باشند و برای انیمیشن درون و بیرون، بهکارگیری شخصیتهای قسمت قبل چالشی بزرگ بوده است چرا که فناوریهای انیمیشنسازی بهروز شدهاند و بهکارگیری همان کاراکترها با انیمیشن جدید میسر نبوده است. اما آنچه در دیزنی و پیکسار مورد تحسین است دسترسی به کارکنان برای بهروزرسانی تکنولوژیها است به این صورت که اگر مشکلی در نسخههای پیشین وجود داشته باشد، به سرعت بررسی و رفع میشود. برای انیمیشن درون و بیرون ۲ نیز شخصیتها بهروزرسانی شده و در کنار شخصیتهای جدید قرار گرفتهاند.
یکی دیگر از سختیهای ساخت انیمیشن و فیلمهای دنبالهدار پایبندی به قوانینی است که قسمت اول فیلم یا انیمیشن نوشته شدهاند. در قسمت دوم کارتون Inside Out نیز نویسنده و کارگردان باید به قوانین اولیه درون و بیرون ۱ پایبند میبودند و در عین پایبندی درون و بیرون ۲ باید به معرفی احساسات جدید با قوانین جدیدی میپرداخت. با پدیدار شدن این احساسات جدید، لایههایی به رشد و تکامل احساسی رایلی به عنوان یک نوجوان اضافه میشوند. داکتر اشاره کرد که ممکن است در آینده زمینه بیشتری برای کشف ذهن رایلی وجود داشته باشد، که احتمالاً معرفی احساسات بیشتری را در قسمتهای بعدی در پی خواهد داشت.
شخصیتهای جدید و انتخاب بازیگران
دکر اظهار کرد که در قسمت اول کارتون Inside Out برای تعیین شخصیتهای داستان با مشاوران و روانشناسان مختلفی صحبت کرده است و ۲۷ احساس مختلف شناسایی شده بودند که داستانسازی و تولید انیمیشن را سخت میکرده است و از میان این احساسات آنها تنها ۵ احساسی که در میان ملل و فرهنگهای مختلف مشترک هستند، برگزیده شدند. در قسمت جدید نیز شخصیتهای جدید بر اساس احساسات مشترک میان نوجوانان ملل و فرهنگهای مختلف انتخاب شدهاند و برخی ویژگیهای احساسی مانند «لذت از درد دیگران» که ممکن است در دوران نوجوانی ظهور بیشتری داشته باشد در طول رشد ایدهی انیمیشن حذف شدند.
برای انتخاب بازیگر نیز از روش «انتخاب کور» یا «blind casting» استفاده شده است. به این صورت که در جایی از انیمیشن دیالوگها حذف میشوند و تیم تنها به تطابق صدای بازیگران با شخصیتها توجه میکنند بدون اینکه هویت شخصیت را برای گویندهی آن فاش کند.
نکتهی جالب دیگر در خصوص صداگذاری و نقش بازیگران در ساخت این انیمیشن آن است که بازیگران تأثیر زیادی بر پرورش شخصیتهای داستان داشتهاند. به طور مثال، فیلیس اسمیت، گویندهی شخصیت غم، ابعاد جدیدی را به این شخصیت اضافه کرد و را بیشتر نامطئن و کمتر غمگین نشان داد.
پروژههای آینده پیکسار برای انیمیشن درون و بیرون
داکتر در طول مصاحبه یکی از تولیدات آیندهی پیکسار را فاش کرد و گفت که این انیمیشن احتمالاً بر تولید رؤیاهای رایلی متمرکز است. در این سریال، یک شخصیت کارگردان، نحوه تولید رؤیاها در ذهن رایلی را نظارت میکند و بینش بیشتری در مورد جهان درون و بیرون ارائه میدهد.
دوبله کارتون درون و بیرون ۲
انیمیشن درون و بیرون ۲ به طور اختصاصی در نماوا توسط گروهی از بازیگران سرشناس تهیه شده است. شما میتوانید دوبلهی فارسی کارتون درون و بیرون ۲ را با صداپیشگی محمدرضا علیمردانی، ژاله صامتی، هادی کاظمی، کامران تفتی، سمانه پاکدل و رامبد جوان را در سایت نماوا تماشا کنید.
نتیجهگیری
در این مقاله به بررسی و نقد انیمیشن Inside Out 2 از نگاه تهیهکننده این کارتون، که کارگردان قسمت اول نیز بوده است، پرداختیم. چالشها و مشکلاتی که ساخت قسمت دوم داشته است را بررسی کردیم و ایدهی چگونگی شکلگیری عناصر، شخصیتهای جدید و نحوهی انتخاب بازیگران برای صداپیشگی را توضیح دادیم. همچنین ایدههای پیکسار برای ساخت قسمت سوم این انیمیشن را فاش کردیم. شما در خصوص قسمت دوم کارتون درون و بیرون چه فکری میکنید؟ از نظر شما قسمت اول این انیمیشن موفقتر ظاهر شده بود یا قسمت دوم؟ کدام انیمیشن دنبالهدار در تاریخ انیمیشنسازی به نظر شما موفقتر عمل کرده است؟ شما چه تصویری از قسمت سوم دارید؟ آیا اتاق فرمان ذهن رایلی گستردهتر خواهد شد؟